Sajtóközlemények

A Knorr-Bremse és a Continental bejelenti a haszongépjárművek magas szinten automatizált vezetése érdekében kötött partneri együttműködését

2018. szeptember 19.

  • Kulcsrakész rendszermegoldások fejlesztését szolgáló partnerség a magas szinten automatizált vezetésért
  • A jelenlegi fókuszterület: konvojban (szoros követéssel) zajló automatizált vezetés, a bemutatóprojekt három teherautóval 2019 elején érkezik
  • A Knorr-Bremse nem csupán redundáns működtetőrendszereket szállít a fékekhez és kormányművekhez, de az átfogó rendszer-integrációs feladatokért is felelős
  • A Continental a szenzorok, a környezeti modell, a központi feldolgozóegység, az összekapcsolhatóság, valamint az ember és a gép közötti együttműködés szállítója
  • Az architektúra és a funkciók kidolgozása közösen zajlik, optimális módon egymáshoz igazítva a teljes rendszerben

A Knorr-Bremse és a Continental partneri együttműködésre lépett, hogy teljes körű rendszermegoldást fejlesszen ki a haszongépjárművek magas szinten automatizált vezetése (Highly Automated Driving, HAD) érdekében. Ez azt jelenti, hogy a partnerek a jövőben mérettől függetlenül képesek lesznek HAD-megoldásokat kínálni a teherautók sorozatgyártásához.

  • A Knorr-Bremse és a Continental közös fejlődési pályát jár be a magas szinten automatizált haszongépjárművek felé vezető úton. A partneri együttműködés kezdetben a konvojban (szoros követéssel) zajló automatizált vezetésre koncentrál. | © Knorr-Bremse/Continental

  • A Knorr-Bremse és a Continental együttműködése a gépjárművezetés-támogatás és a magas szinten automatizált vezetés valamennyi funkciójára kiterjed. | © Knorr-Bremse/Continental

Az együttműködés a gépjárművezetés-támogatás és a magas szinten automatizált vezetés valamennyi funkciójára kiterjed. A rendszerek magukban foglalják a környezetfelismerést, a vezetéstervezést és a döntéshozást csakúgy, mint a jármű működtetőrendszereinek (például a kormányzás és a fékek) vezérlését, valamint az ember és a gép közötti együttműködést. A fékrendszerek globális piacvezetője, és egyúttal a vasúti és haszongépjárművek alrendszereinek vezető beszállítója, valamint a Hannoverben működő technológiai vállalat közötti összefogás kezdetben a konvojban (szoros követéssel) zajló automatizált vezetésre koncentrál. A fejlesztési munka ezután a gyorsforgalmi utakon történő automatizált vezetéssel („autópálya-kísérlet”) foglalkozik majd. A rendszerszintű megoldások mellett mindkét vállalat továbbra is kínálja majd a rá jellemző funkciókat, részegységeket és alrendszereket, amelyeket egyedi kérések alapján biztosítva rendkívül rugalmasan képesek reagálni az ügyfelek igényeire. A Knorr-Bremse ajánlatában a teljes rendszer megtalálható lesz Európa, Észak-Amerika és Ázsia haszongépjármű-gyártói számára. 2019 elejétől kezdve a szoros követést megvalósító közös bemutatóprojekt – három, különböző gyártóktól származó teherautó összekapcsolásával kialakított konvoj – igazolja majd a megoldás képességeit a kiválasztott ügyfeleknek.

A két vállalat szakértelme és portfóliója a lehető legjobb módon egészíti ki egymást

Dr. Peter Laier, a Knorr-Bremse AG haszongépjármű-részlegért felelős igazgatósági tagja szerint: „Ezzel a partneri együttműködéssel a Knorr-Bremse és a Continental a legelső teljes körű rendszert hozza létre a magas szinten automatizált vezetés számára a haszongépjárművek ágazatában. Közösen fejlesztett és előzetes jóváhagyáson átesett rendszereink összetevőit rendkívüli gondossággal igazítottuk egymáshoz, így a gyártók részéről jelentősen csökken az integrációval járó erőfeszítés és összetettség. A jövőben a Knorr-Bremse egyetlen forrásból biztosítja majd ügyfeleinek ezeket a kulcsrakész megoldásokat az automatizált vezetéshez.”

Frank Jourdan, a Continental igazgatótanácsának tagja, valamint a vállalat alváz- és biztonsági részlegének vezetője így magyarázta: „Jelenleg a közvélemény előtt inkább az automatizált vezetés személyautókban történő használata ismert. Azonban mi nagy lehetőséget látunk az intenzív versenynek teret adó teherszállítási ágazat jelentősen hatékonyabbá és – mindenekfelett – biztonságosabbá tételében. A Continental és a Knorr- Bremse két olyan szakértő vállalat a nekik megfelelő piaci szegmensek élvonalában, amelyek portfólióikkal tökéletesen kiegészítik egymást. A Continental a vezetést segítő és automatizáló megoldások terén szerzett sokéves tapasztalatát, valamint a vezetéssegítő szenzorokat és rendszer-architektúrát magában foglaló kiterjedt termékportfólióját bocsátja rendelkezésre – személy- és haszongépjárművek esetében egyaránt. A Knorr-Bremse berkein belül így partnerünk egy olyan szakértő, a haszongépjárművek területén bizonyítottan specialistának számító vállalat, amely mélyreható ismeretekkel rendelkezik a biztonsági szempontból kritikus rendszerekről.”

A független kategóriából HAD-rendszerkompetencia válik

A környezetfelismerés szintjén a Continental biztosítja a különféle radar- és lézerlokátor- (lidar-) szenzorokat, kamerákat és összekapcsolhatósági technológiákat a jármű és jármű (Vehicle-to-Vehicle, V2V), illetve a jármű és infrastruktúra között (Vehicle-to-Infrastructure, V2X) zajló kommunikáció számára. A Continental szállítja továbbá azt az intelligens megoldást is, amely felhasználja a begyűjtött adatokat a megfelelő környezet modelljének megalkotásához. A modell az automatizált vezetés elsődleges előfeltétele, hiszen ez teszi lehetővé a teherautónak a környezetében való tájékozódást: észleli a tárgyakat, meghatározza a sávokat, igazodik az érvényes szabályokhoz, valamint az összekapcsolhatóság révén olyan kiegészítő információkkal szolgál, amelyek kívül esnek a szenzorok látókörén. A Hannoverben működő technológiai vállalat felel továbbá az ember és a gép közötti együttműködésért is, amely a járművezető és a teherautó közti kommunikációt teszi lehetővé.

Bevizsgált és előzetesen jóváhagyott részegységek

A vezetés tervezése és a döntéshozás szintjén a Continental gondoskodik a személygépkocsik piacán alkalmazott alapfunkciókról, így többek között az automatizált vezetési műveletekhez használt nagy teljesítményű vezérlőegységről is. A különféle járműtípusok széles választékából adódóan a tehergépjárművek menetdinamikája jelentősen összetettebb a személyautókéhoz képest. A Knorr-Bremse új fékrendszervezérlőre (GSBC) alapozott, tehergépjárművekre kifejlesztett mozgásszabályozója éppen ezt a szaktudást nyújtja a partneri együttműködéshez. Emellett a Knorr-Bremse mélyreható ismeretekkel rendelkezik a vezetés jellemzőit nagyban befolyásoló tényezőkről is: a vontatójármű/pótkocsi alkotta járműszerelvényről, a járművek hosszáról, a tengelyek számáról, az egy vagy több egységből álló szerelvényekről, a teher eloszlásáról, a tömegközéppont magasságáról, a kis csavarási szilárdságú vázakról stb. A Knorr-Bremse a működtetés – vagyis a vezetési döntésnek a jármű tényleges vezérlési folyamataivá történő átalakítása – szintjén is rendelkezik valamennyi érintett részegység szakismeretével. Ezek közé tartozik mindenekelőtt a kormány- és a fékrendszer, de az erőátvitelhez kapcsolódó egyes részegységek szabályozása is.

Magas szinten automatizált vezetés az intelligens redundancia elvével

Az automatizálási funkciók fejlesztése mellett a magas szinten automatizált vezetés sikeres megvalósítása szempontjából az intelligens redundancia elve is döntő fontossággal bír. Ha az automatikus rendszer átveszi a vezérlést, annak tervezése révén meg kell akadályoznia, hogy az elektronikus alrendszerek esetleges meghibásodása esetén se veszhessen el a jármű feletti irányítás – a kritikus részegységek egyszerű megkettőzése pedig a gazdaságosság szempontjából nem számít járható útnak. A Knorr-Bremse által a kormányzáshoz kapcsolódóan kidolgozott koncepció azt szemlélteti, hogy az aktív kormányrendszer meghibásodása miként ellensúlyozható az érintett részegységek másodpéldányának beszerelése nélkül. A járművezető csak akkor láthatja el egyéb feladatait menet közben, ha a teljes rendszer – annak redundáns szerkezetével együtt – a kívánt módon működik. A kategóriában legjobb teljesítmény így költséghatékonysággal párosul.

Hozzájárulás a nagyobb biztonsághoz és hatékonysághoz

A magas szinten automatizált vezetés terén zajló együttműködésük révén a két vállalat egyúttal az eddigieknél sokkal hatékonyabb vezetéshez is jelentős mértékben hozzájárul – például a konvojban történő szoros követés által, amely akár 15%-os üzemanyag-megtakarítást és ennek megfelelően csökkentett kibocsátást is eredményezhet a járműveknél. Az egyes vezetési műveletek, például a sávváltások, az építési területeken zajló vezetés és a vészfékezés automatizálása gondoskodik róla, hogy a tehergépjárművek biztonságosabbak legyenek a jövőben.

A szoros követést megvalósító bemutatóprojekt 2019 elején várható

Az IAA bemutatón az együttműködés partnerei, a Knorr-Bremse és a Continental levetítik majd a szoros követés megvalósításáról készített filmet, amely a tényleges vezetési gyakorlatban nyújt a látogatóknak valószerű benyomást az új automatizált funkciókról. A szoros követést megvalósító közös bemutatóprojekt várhatóan 2019 elején teszi közszemlére képességeit a kiválasztott ügyfeleknek. A járműgyártótól függően a partnerek 3–4 évet tartanak reális időtartamnak arra, hogy az egymást szorosan követő járművekből álló, sorozatosan üzemelő konvojok megjelenjenek az erre kiválasztott utakon. Ezen a területen fontos szerepük lesz a jogi keretfeltételeknek, így például a járművek között előírt minimális követési távolságnak is. A jövőbe tekintve azonban világos, hogy mindkét vállalat olyan fejlődési utat jár majd be, amely teljes mértékben automata manőverezésre képes járművekhez vezet.

 

Eva Doppler

Tel: +49 89 3547 1498
Fax: +49 89 4444 54193
e-Mail: eva.doppler@knorr-bremse.com

Knorr-Bremse AG
Moosacher Strasse 80
80809 Munich
Germany

Sajtólista



Share